mały kamper
Części i akcesoria kempingowe. Naprawa kamperów, serwis przyczep kempingowych. Autoryzowany serwis Truma i Dometic, serwis i części Burstner, AL-KO, BPW.Części i akcesoria kempingowe. Naprawa kamperów, serwis przyczep kempingowych. Autoryzowany serwis Truma i Dometic, serwis i części Burstner, AL-KO, BPW.Części i akcesoria kempingowe. Naprawa kamperów, serwis przyczep kempingowych. Autoryzowany serwis Truma i Dometic, serwis i części Burstner, AL-KO, BPW.

Klimatyzacja w pojazdach kempingowych

Wyjeżdżając na urlop kamperem lub przyczepą kempingową pragniemy poznawać nowe kraje, nie rezygnując jednak z wygód, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Komfort pobytu w upalnym klimacie zapewniają klimatyzatory. W pojazdach kempingowych stosuje się trzy rodzaje klimatyzatorów:

  • klimatyzatory sprzężone z silnikiem pojazdu w kamperach,
  • klimatyzatory dachowe,
  • klimatyzatory podłogowe.

Klimatyzatory sprzężone z silnikiem pojazdu są to typowe urządzenia, z których korzystamy na co dzień w swoich samochodach. Są bardzo wydajne, mają moc kilku(nastu) kW, jednak działają tylko wtedy, gdy pracuje silnik pojazdu. Z tego powodu nie nadają się do wykorzystania podczas postoju na kempingach.

Klimatyzator dachowy
klimatyzacja dachowa

Klimatyzatory dachowe są urządzeniami montowanymi na dachu pojazdu. Zaletą tych urządzeń jest to, że nie zajmują cennego miejsca w pojeździe. Można je zainstalować w otworze po zdemontowanym luku dachowym, a sam montaż jest stosunkowo łatwy. Do wad należy zaliczyć hałaśliwość, nierównomierne schładzanie wnętrza oraz przesunięcie środka ciężkości pojazdu, przez co gorzej się on prowadzi. Urządzenia te są również bardziej podatne na uszkodzenia spowodowane wpadaniem liści czy innych zanieczyszczeń do ich wnętrza.

Klimatyzator podłogowy
Schemat instalacji
klimatyzator podłogowy

Klimatyzatory podłogowe montuje się na podłodze pojazdu wykonując w niej w tym celu specjalne otwory wentylacyjne. Zimne powietrze rozprowadza się  rurami po całym wnętrzu. Urządzenia te są zdecydowanie mniej hałaśliwe, niż dachowe, a zainstalowanie ich w miejscu, gdzie nie docierają promienie słoneczne, zapewnia efektywną pracę. Należy pamiętać, że im wyższa jest temperatura na zewnątrz, tym mniejsza efektywność działania klimatyzatora. Większość urządzeń automatycznie wyłącza agregaty chłodnicze przy temperaturze zewnętrznej przekraczającej 55oC.

W sytuacji, gdy dysponujemy odpowiednio wydajnym alternatorem w samochodzie kempingowym, możemy zainstalować przetwornicę 230V i korzystać z klimatyzatora dachowego lub podłogowego w czasie jazdy. Do zasilania klimatyzatorów absolutnie nie nadają się tanie przetwornice z tzw. "modyfikowanym sinusem". Prędzej czy później uszkodzą one podłączone urządzenie. Najlepiej zaopatrzyć się w dedykowane do klimatyzatora zestawy, tzw. AC-Kit, które mogą sterować klimatyzatorem. Bardzo ważne jest staranne wykonanie całej instalacji elektrycznej, gdyż po stronie 12V mamy prądy przekraczające często 100A, po stronie 230V ryzyko porażenia. Wszelkie prace powinien wykonać zatem odpowiednio przeszkolony elektryk. Działanie klimatyzacji przy zasilaniu akumulatorowym jest możliwe. Należy jednak brać pod uwagę to, że w pełni naładowany akumulator 100Ah wystarczy na niecałą godzinę pracy klimatyzatora o mocy silnika agregatu 1kW.


Wszystkie nazwy handlowe, nazwy produktów, nazwy firm i ich loga użyte na naszych stronach należą do ich właścicieli i są używane wyłącznie w celach identyfikacyjnych. Mogą być one zastrzeżonymi znakami towarowymi. Wszystkie materiały, opisy i zdjęcia prezentowane na naszych stronach użyte są w celach informacyjnych.