mały kamper
Części i akcesoria kempingowe. Naprawa kamperów, serwis przyczep kempingowych. Autoryzowany serwis Truma i Dometic, serwis i części Burstner, AL-KO, BPW.Części i akcesoria kempingowe. Naprawa kamperów, serwis przyczep kempingowych. Autoryzowany serwis Truma i Dometic, serwis i części Burstner, AL-KO, BPW.Części i akcesoria kempingowe. Naprawa kamperów, serwis przyczep kempingowych. Autoryzowany serwis Truma i Dometic, serwis i części Burstner, AL-KO, BPW.

Instalacja wodna w przyczepach i samochodach kempingowych

Zbiornik na kółkach ze specjalnym dodatkowym korkiem umożliwiający zainstalowanie pompki zanurzeniowej
Zbiornik na kółkach ze specjalnym dodatkowym korkiem umożliwiający zainstalowanie pompki zanurzeniowej

Z wody nie można zrezygnować, jest niezbędna. Niestety jest ciężka i dlatego transportujemy ją w ograniczonej ilości. Musimy odpowiednio dbać o prawidłowe jej przechowywanie w czystości, wiedzieć, jak postępować z brudna wodą oraz ze zbiornikami, pompami i całą instalacja wodną. Podczas projektowania instalacji należy pamiętać, że średnie zużycie wody na osobę to 5-8 litów dziennie.

Czystość przechowywanej wody zależy od:

  • jakości zatankowanej wody wodociągowej,
  • czystości naszych zbiorników (osady na ściankach),
  • czasu przechowywania (najlepiej zawsze całkiem opróżnić zbiornik przed nalaniem czystej, świeżej wody),
  • temperatury (im mocniej nagrzewa się zbiornik, tym szybciej namnażają się szkodliwe mikroorganizmy).

Każdy chciałby uniknąć zarażenia się zarazkami i chorowania w czasie urlopu. Celem dezynfekcji wody stosuje się preparaty na bazie chloru i/lub srebra. Inną metodą jest zastosowanie urządzenia UV. Skuteczne są też odpowiednie filtry na kran. Można też wodę ze zbiornika wykorzystywać tylko do mycia, ale do picia, gotowania, mycia zębów stosować wyłącznie wodę mineralną.

Ważne dla systemu wody jest zamontowanie zaworu spustowego ze zintegrowanym kurkiem w najniższym punkcie instalacji celem opróżniania całej instalacji z wody przed zimą (ochrona przed uszkodzeniami mrozowymi). Jest to też zabezpieczenie przed nadciśnieniem w podgrzewaczu wody.

Zbiorniki montowane na stałe mają zwykle 80-150 litrów pojemności. Montowane są zwykle pod siedzeniami lub w podwójnej podłodze (celem ochrony przed mrozem), nisko i między osiami (bezpieczeństwo i stabilność jazdy), w ciemności (nie rozwiną się glony). Duży otwór z zakręcanym deklem w zbiorniku umożliwia włożenie ręki i dokładne wyczyszczenie osadów ze ścianek. Zewnętrzny wlew wody powinien być zamykany, aby nikt obcy nic nie mógł dosypać do wody. Ciekawym rozwiązaniem jest wlew wody z zintegrowanym lejkiem, który ułatwia napełnianie zbiornika za pomocą karnistra lub butelek. W podróży nie zawsze dostępny jest wygodny wąż z czysta wodą wodociągową.

Uwaga przy tankowaniu: zdarzało się, że przez pomyłkę tankowano olej napędowy do zbiornika z wodą...

Cała woda (także z kranów i pompek) musi zostać spuszczona z instalacji w czasie, kiedy pojazd nie jest używany ze względów sanitarnych oraz jako ochrona przed mrozem.

Czyszczenie: gdzie to możliwe- wyszorować i wypłukać, osady wewnątrz rurek, kranów etc. usunąć za pomocą specjalnych preparatów. Minimum to zastosowanie certinoxu, a najlepiej jest użyć cały zestaw certibox- zestaw trzech preparatów, każdy odpowiedzialny za czyszczenie i dezynfekcję w innym zakresie.

Pompa z zaworem zwrotnym i automatycznym opatentowanym odpowietrzeniem
Pompa z zaworem zwrotnym i automatycznym opatentowanym odpowietrzeniem

Pompki dzielą się na dwa rodzaje: zanurzeniowe i ciśnieniowe. Pierwsza jest zanurzona w zbiorniku z wodą (leży na dnie) i aby woda płynęła w kranie taka pompka za każdym razem musi być załączana do prądu. Oznacza to, że każdy kran musi mieć wbudowany mikrowyłącznik. Przez otwarcie kurka kranu zamknięty zostaje obwód prądu połączony też z pompką. Alternatywnie można zamontować włącznik nożny (standardowo wykorzystywany w starych przyczepach). Pompa ciśnieniowa automatycznie utrzymuje stałe ciśnienie w instalacji. Montowana np. w schowkach. Takie rozwiązanie jest bardziej komfortowe; woda płynie z kranu jak w domu pod wpływem ciśnienia w instalacji.

Korzystne jest zainstalowanie zaworu zwrotnego celem uniemożliwienia cofania się słupa wody do zbiornika i zapowietrzenia instalacji.

Zbiornik wody brudnej powinien mieć wygonie dostępny spust, odpowietrzenie (w sytuacji awaryjnej służący jako przelew), syfon (ochrona przed woniami), w razie potrzeby ogrzewanie (zabezpieczenie przed zamarzaniem). Dodawanie specjalnych płynów chroni przed ,,zarastaniem” przewodów ściekowych przez tłuszcz i brud oraz przed rozwojem bakterii i nieprzyjemnymi zapachami ze ścieków.

Reduktor ciśnienia wody wodociągowej umożliwia bezpośrednie podłączenie przyczepy do sieci wodociągowej.
Reduktor ciśnienia wody wodociągowej umożliwia bezpośrednie podłączenie przyczepy do sieci wodociągowej.

Wodę z sieci wodociągowej można podłączyć bezpośrednio do instalacji w przyczepie tylko po zredukowaniu ciśnienia. Do tego służą różne reduktory montowane już w całych klapkach serwisowych do założenia na zewnętrzną ścianę przyczepy albo luzem. Możliwe jest wtedy (po założeniu dodatkowego zaworu zwrotnego) korzystanie z wody wodociągowej w przyczepie. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie zawodu pływakowego w zbiorniku z wodą czystą. Kiedy poziom wody opadnie, zawór pływakowy otwiera dopływ wody wodociągowej do zbiornika, a odłącza po napełnieniu do górnego ustalonego poziomu.


Wszystkie nazwy handlowe, nazwy produktów, nazwy firm i ich loga użyte na naszych stronach należą do ich właścicieli i są używane wyłącznie w celach identyfikacyjnych. Mogą być one zastrzeżonymi znakami towarowymi. Wszystkie materiały, opisy i zdjęcia prezentowane na naszych stronach użyte są w celach informacyjnych.